back to installation
een zak zonder zelfbeeld
installation
part of the apprentice master 2023/2024, Kunstpodium T (Tilburg)
collaboration with Puk van de wouw, Michelle Kanters, Milou van Vlijmen, Karina Beumer en Robin van Leijsen
collaboration with Puk van de wouw, Michelle Kanters, Milou van Vlijmen, Karina Beumer en Robin van Leijsen
Het vijfzaam stelt zich talige- en vlezige vragen bij het idee commodificatie (tot-waar-making, van het Engels commodity, verhandelbaar goed) van de tong, de huid, de tanden, de vingers, het gezicht, de boom, de steen, de lucht, de grond. Ze voerden allerlei onzichtbare acties uit in de ruimte om zich deze plek toe te eigenen. Zo schreven zij bijvoorbeeld deze tentoonstellingstekst met hun tong op de binnenmuren van Kunstpodium T
*tekst op de muur
De afwezigheid van liefde heeft voor flink wat gaatjes in Roos’ tanden gezorgd.
Omdat de leegtes te veel echo veroorzaken, vult Roos de gatentanden met woorden die nog op het puntje van haar tong lagen.
Als er dan weleens een overvolle tand met woorden uitvalt, stopt ze deze in een speciaal vakje in haar tasje, waar er een poëzie gebit automatisch wordt gevormd.
Gelukkig drinkt Roos veel amandelmelk, zodat het gebit snel weer wordt aangevuld.
Door het uitspreken van de liefdevolle woorden die normaal op het puntje van Roos’ tong blijven liggen, merkt ze dat haar tong zo licht wordt als een veertje, en de echo weg is. En haar leven vol van liefde wordt
Oh wat een rust
Deze eerlijkheid bevrijdt Roos’ tanden en laat de liefdevolle tanden weer genieten hun amandelmelk.